10+1 ongelmaa, joihin törmään matkailuyritysten nettisivuilla

Kuva: Ethan Sykes / Unsplash
Kokosin listan asiakkaan polkua hankaloittavista asioista, joita tulee vastaan matkakohteiden, majoituspaikkojen ja ravintoloiden verkkosivuilla.

Kokosin listan asiakkaan polkua hankaloittavista asioista, joita tulee vastaan matkakohteiden, majoituspaikkojen ja ravintoloiden verkkosivuilla. Kuulostavatko  nämä tutuilta?

1. Yrityksellä ei ylipäätään ole verkkosivuja

Tämä on kaikista harmillisin tapaus. Kukaan ei todennäköisesti saa tietää matkakohteesta, joka ei löydy verkosta. Joillakin yrityksillä on pelkkä sosiaalisen median profiili, vaikkapa Facebook-sivu. Mutta mitä tapahtuu näkyvyydelle, jos Facebook päättää yllättäen sulkea sivun, tai asiakkaat siirtyvät toiseen somekanavaan? Oma verkkosivu kannattaa aina olla, vaikka yksinkertainenkin.

2. Verkkosivuilta ei löydy olennaisia tietoja

Esimerkiksi sijainti, ajantasaiset aukioloajat, hinnat ja yhteystiedot ovat olennaista informaatiota. Pidä huoli, että potentiaalinen asiakkaasi löytää etsimänsä tiedot helposti.

3. Varauksia ei voi tehdä netissä

Digiajan kasvattina en ala soittelemaan majapaikkaan ja tiedustelemaan vapaita huoneita, ellei ole aivan pakko. Valitsen vaihtoehdon, jossa nettivaraus ja hintojen vertailu onnistuu vaivattomasti.

4. Sivustoa ei ole päivitetty vuosiin

Onkohan yritys vielä toiminnassa? Uskaltaako sinne lähteä kokeilemaan? Ajankohtaista-osio on hyödyllinen, mutta jos viimeisin uutinen on vuodelta 2015, osio kannattaa suosiolla päivittää tai piilottaa kokonaan.

5. Sivusto ei ole mobiiliystävällinen

Responsiivinen, eli eri kokoisille näytöille mukautuva sivu, alkaa olla oletusarvo. Silti välillä törmää isojenkin firmojen sivustoihin, jotka eivät toimi kännykällä. Tarkista muuten, että nettisivusi näyttää järkevältä myös isoilla näytöillä (vaikka itse käyttäisit läppäriä) ja useilla eri selaimilla.

6. Ruokalista on ladattava PDF-tiedosto

Tämä on klassikko! Pahimmassa tapauksessa menu löytyy kolmena eri kuvana jostain Facebook-sivun syövereistä, koska varsinaista nettisivua ei ole. Panosta siihen, että ruokalista on helposti selattavissa suoraan verkkosivuillasi.

7. Sivusto ei ole hakukoneoptimoitu

Hakukoneoptimointi on laaja aihe, mutta huolehdi ainakin perusasiat kuntoon. Jos sinulla on hotelli Turussa, verkkosivuiltasi kannattaisi löytyä eri muodoissa esimerkiksi hakusanoja hotelli, Turku, majoitus Turun keskustassa tai hyvä hotelliaamiainen. Mieti, mitä asiakkaasi hakevat. Tämä liittyy myös kohtiin 4 ja 5, sillä Google arvostaa mobiiliystävällistä sivustoa, jonka sisältö päivittyy säännöllisesti.

8. Kuvat ovat huonolaatuisia

Matkailualalla myydään mielikuvia, ja valokuvat ovat tärkeä osa markkinointia. Käytä ammattikuvaajaa (tai valokuvauksen opiskelijaa) ja hanki monipuolinen kuvapankki, jonka otoksia voi hyödyntää eri muodoissa verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja muissa markkinointimateriaaleissa.

9. Tekstiä on vaikea lukea

Somepäivityksissä kielen kanssa ei ole niin justiinsa, mutta panosta ainakin verkkosivujen pysyviin teksteihin. Kankea kieli ja kirjoitusvirheet saattavat antaa epäammattimaisen kuvan ja pahimmillaan karkottaa asiakkaita. Tässäkin voi hyödyntää ammattilaisen palveluita, jos oma osaaminen ei riitä.

10. Yritys ei löydy Google Mapsin karttahausta

Viime viikolla tuntemattomassa kaupungissa menin lounaalle ravintolaan, joka löytyi Google Mapsin karttanäkymästä, jolla oli karttatietoihin yhdistetty nettisivu ja jonka lounaslista oli sivuilla esillä. Ota oman yrityksesi karttanäkyvyys haltuun Google My Business-palvelussa.

+1 Yritys keskittyy itseensä eikä asiakkaaseen

Tämä on ehkä enemmän konsulttifirmojen ongelma, mutta nostan sen nyt tässäkin esiin. Keskitytkö omaan erinomaisuuteesi, vai käykö sivuilta selväksi, mitä asiakas saa? Monet yritykset ajattelevat olevansa asiakaskeskeisiä tai -lähtöisiä, mutta puhuvat kuitenkin sitten vain itsestään.

Tuleeko vielä muita haasteita mieleen?


Tarjoan yritykseni Tekstitalon kautta myös markkinointipalveluita ja sisällöntuotantoa. Jos tarvitset apua verkkosivujen tai sisältöjen kanssa, ota yhteyttä!

Kommenttia

  • Hyvä lista. Yksi asia, mihin olen itse törmännyt, on sivustojen hitaus. Jos sivustot latautuvat tällä minunkin sata megaisella telialaisella netillä huomattavan hitaasti, niin mikä on tilanne sitten siellä jossain toisella puolella maapalloa hieman heikompien yhteyksien kera.

    Nettisivujen nopeusoptimointi onnistuu helpoimmillaan ihan parin lisäosan avulla (ainakin WordPress-pohjalla) ja tästä syystä on hämmentävää, kuinka usein tuo osa-alue jää täysin huomioimatta.

  • Jaoin postauksen Facebookin Matkailun parhaaksi -ryhmään, ja sieltä tuli lisää hyviä huomioita:

    – Olennaisia tietoja ovat erityisesti sijainti ja ajantasaiset aukioloajat sekä varustetaso
    – Sijaintitiedot myös sosiaalisen median profiileihin
    – Helppo silmäiltävyys sivulla on tärkeä – käytä listoja ja ikoneita
    – Maksutavat näkyviin verkkokauppaan
    – Tiedot esteettömyydestä verkkosivuille!

    Kannattaa tutustua Visit Finlandin digiloikan abc-materiaaleihin, joista löytyy maistiainen:
    https://www.businessfinland.fi/49d175/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/matkailuyrityksendigiloikanabc.pdf

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *