3 vinkkiä esteettömän matkakohteen markkinointiin

Millaisia ihmisiä mainosmateriaalissasi näkyy? Kuva: Elevate / Unsplash
Visit Finland julkaisi inklusiivisen matkailun oppaan, johon alan ammattilaisten kannattaa tutustua.

Visit Finland julkaisi huhtikuussa 2021 inklusiivisen matkailun oppaan, johon alan ammattilaisten kannattaa tutustua.

Harva matkailufirma pyrkii syrjimään tiettyjä asiakasryhmiä tietoisesti, mutta markkinointia voi huomaamattaan tehdä niin, että korostaa yksipuolisuutta.

Inklusiivinen matkailu on ketään syrjimätöntä, kaikkien tarpeet huomioivaa matkailua, jossa jokainen asiakas voi käyttää palveluja ja kokea elämyksiä tasavertaisesti. Inklusiivisessa matkailussa huomioidaan kaikki kohderyhmät tasapuolisesti.
– Inklusiivisen matkailun opas, Visit Finland

Inklusiiviseen matkailuun kuuluvat esimerkiksi esteetön matkailu, sateenkaariystävällisyys ja erilaisten uskonnollisten ryhmien huomioiminen. Visit Finlandin opas tarjoaa yleiskatsauksen kaikkien näiden ryhmien palvelemiseen.

Esteettömiä matkailupalveluita tarvitseva joutuu Suomessakin usein tarkistamaan jokaisen hotellin, kohteen, retkeilyreitin ja palvelun sopivuuden erikseen. Sellainen kohde on vahvoilla, joka tarjoaa kattavasti tietoa. Valitsetko itse mieluummin kohteen, josta löydät helposti infoa verkkosivuilta, vai sellaisen josta joudut nyhtämään tiedot sähköpostitse?

Nappasin oppaasta kolme pikavinkkiä esteettömän matkailun markkinointiin:

1. Markkinoi elämyksiä, älä esteettömyyttä
Esteetön WC on tarpeellinen, mutta ei itsessään inspiroi ketään matkustamaan kohteeseen. Markkinoi matkailukohdetta ennemmin elämysten kautta. Käytä kuvamateriaalina kuvia, joissa on vammaisia tai toimintarajoitteisia henkilöitä aktiviteettien ja palveluiden käyttäjinä.

2. Tarjoa riittävästi tietoa esteettömyydestä
Ilmoita esteettömyyteen liittyvät tiedot helposti löydettävässä paikassa. Kannattaa tarjota tietoa, vaikka tilat eivät täyttäisikään virallisia kriteereitä. Tarpeet ovat erilaisia ja näin jokainen asiakas voi itse arvioida, sopiiko kohde juuri hänelle.

3. Tee digitaalisista palveluista saavutettavat
Tähän sisältyy sekä sivuston tekninen toimivuus, sisällön ymmärrettävyys että ulkoasun esteettömyys. Huomioi myös kuvien saavutettavuus ja videoiden tekstitykset.

Lataa opas Visit Finlandin sivuilta

PS. Yksi oppaan saavutettavuusvinkeistä on “Julkaise kaikki sisältö verkkosivuilla HTML-muodossa. Älä julkaise sisältöjä ainoastaan ladattavina tiedostoina.” Niinpä, tämäkin opas olisi helpommin saavutettavissa verkkosivuna kuin PDF-muodossa 😀


Tarjoan yritykseni Tekstitalon kautta markkinointipalveluita ja sisällöntuotantoa matkailualan yrityksille. Jos tarvitset apua verkkosivujen tai sisältöjen kanssa, ota yhteyttä!

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *