Haluamme tehdä kestävästä matkailusta helpompaa tarjoamalla käytännöllisiä vinkkejä ja reissuinspiraatiota. Matkustetaan mukavasti maata pitkin!
Kun perustin Välimatkoja-blogin syksyllä 2019, haaveilin monen kuukauden matkasta maailman ympäri. Etusivun slogan olikin ”Ennen suurta maailmanympärimatkaa voi suunnitella pienempiä välimatkoja”. Ehdin käydä muutamassa kotimaan kohteessa ja lentää viikoksi Kanarialle, ennen kun pandemia pysäytti kaiken matkailun.
Korona-aikana lähdin yrittäjäksi ja pääsin opiskelemaan matkailututkimuksen maisteritutkintoa Lapin yliopistoon. Kirjoitin esseitä vastuullisesta matkailusta ja kahlasin läpi tutkimusartikkeleita lentämisen vaikutuksista. Lentopäästöistä puhutaan paljon, mutta faktat yllättivät silti.
Tiesitkö, että 80 prosenttia maailman väestöstä ei ole koskaan lentänyt? Tutkijoiden mukaan säännöllisesti lentävä yksi prosentti väestöstä aiheuttaa puolet kaikista matkustajalentojen päästöistä. Jostain syystä lentämistä pidetään silti globaalina normina ja itsestäänselvyytenä.
Euroopan komission mukaan lentoliikenteen osuus EU:n kaikista CO2-päästöistä oli 3,8 prosenttia vuonna 2017. Muutama prosentti kuulostaa pieneltä, mutta jos globaali ilmailu olisi maa, se olisi yksi kymmenestä suurimmasta päästelijästä. Matkailualan päästöistä lentoliikenteen osuus onkin jo 40 prosenttia. Lisäksi lentopäästöt kasvavat edelleen ja voivat jopa kolminkertaistua vuoteen 2050 mennessä.
Missä ovat uutiset junamatkailusta?
Ilmastokriisi ja sen seuraukset ovat kaikkien tiedossa, mutta aihe ei juuri näy kotimaisissa matkasisällöissä. Kun Suomen luetuimpiin kuuluva matkailumedia mainosti keväällä sivustouudistustaan, etusivun yhdeksästä ensimmäisestä artikkelista kuusi puffasi halpoja lentoja, uusia lentoreittejä ja hienoimpia lentokenttiä.
Päädyin avautumaan aiheesta LinkedInissä: Ai että kun maata pitkin matkailusta julkaistaisiin yhtä lailla juttuja! Yllättäen sain viestin toiselta viestintäalan ammattilaiselta, joka oli innostunut tulemaan mukaan, jos joskus laajentaisin matkablogiani. Lounaspalaverin jälkeen päätin muuttaa Välimatkoja maata pitkin matkailun mediaksi ja nimitin itseni päätoimittajaksi. Amanda liittyi toimitustiimiin ja on kirjoittamisen lisäksi auttanut luomaan prosesseja isompaa porukkaa varten.
Mukaan tekemään Välimatkoja? Lue lisää infosivulta!
Innostavia matkaideoita ja selkeää sisältöä
Välimatkojen tavoite on julkaista ensisijaisesti kiinnostavia matkajuttuja, jotka sattuvat myös olemaan maapallon kannalta kestäviä. En usko lentohäpeän lietsomiseen, syyllistämiseen tai pelkkien vastuullisuusfaktojen tykittämiseen. Sen sijaan haluan tarjota ideoita, inspiraatiota ja käytännönläheistä matkainfoa: minne mennä, mitä tehdä, mistä varata, paljonko maksaa, kauanko kestää, mitä kannattaa muistaa?
Lentoliput maailman toiselle puolelle saa ostettua parilla klikkauksella, kun taas Euroopan sisäisiä junalippuja joutuu usein etsiskelemään monelta eri palveluntarjoajalta. Suomenkielisten sisältöjen avulla maata pitkin matkailusta voi ehkä tehdä hieman helpompaa.
Sivuston slogan on nyt Mukavasti maata pitkin. Välimatkailija on ihan reilusti matkailija: emme ole löytöretkeilijöitä, vaan arvostamme hyvää matkailuinfraa ja toimivia palveluita. Ulkomaan reissujen lisäksi tulemme käsittelemään paljon myös kotimaan matkailua – kaikkialle Suomessa kun pääsee lentämättä.
Entä se matka maailman ympäri?
Nykyään maailmanympärimatka on jäänyt pois listaltani jo ihan mukavuussyistä, mutta haaveilen edelleen pitkistä junamatkoista Japanin, Kanadan ja Australian halki. Kaikki nämä vaativat käytännössä lentämistä, eikä junakaan ole aina ilmastoystävällisin vaihtoehto. Päästölaskenta on kaiken kaikkiaan monimutkaista, ja jopa Helsingin ja Tukholman välisellä reitillä joutuu pohtimaan, onko parempi matkustaa laivalla vai lentokoneella.
Luvassa on varmasti tasapainottelua sen kanssa, mikä on ”tarpeeksi vastuullista” matkailua. Uskon kuitenkin, että pienet tai keskikokoiset askeleet oikeaan suuntaan ovat parempi kuin ei mitään. Toivottavasti pystymme tuomaan maata pitkin matkailua esille mukavana vaihtoehtona – ja lähialueillakin riittää nähtävää pitkäksi aikaa.
Tervetuloa mukaan matkalle!
Sanna Ruoho
Päätoimittaja
Kiinnostaako matkakuvat ja tarinat reissun päältä?
Seuraa Välimatkoja Instagramissa!
Haluatko parhaat jutut postilaatikkoosi noin kerran kuukaudessa?
Tilaa maata pitkin matkailun uutiskirje!
Mielenkiinnosta, jos lentoliikenteen osuus kaikista päästöistä on 3,8 %, niin kuinka paljon tuosta 3,8 %:sta? Luulisi, että iso on myös muuta kuin matkustusta erityisesti, jos työmatka puhdistetaan pois (jotka toki ovat vähentyneet ja hyvä niin)?
Nyt en ihan ymmärtänyt kysymystä? Luku löytyy tuolta Euroopan komission sivulta johon linkkasin, siinä ei ollut eroteltu työ- ja lomamatkailua. ”In the EU in 2017, direct emissions from aviation accounted for 3.8% of total CO2 emissions.”