Koiran kanssa Alankomaista Suomeen yöjunalla ja laivalla

Kirjoittaja

Matkustimme elokuussa 2023 koiramme kanssa maata pitkin Alankomaiden Haagista Helsinkiin. Valitsimme tällä kertaa junan ja laivan, koska auto oli juuri myyty eikä lentomatkailu houkuta ison koiran kanssa. Painorajoitukset sen vielä sallisivat, mutta kun muitakin vaihtoehtoja on, suosimme niitä.

Kyselin aluksi neuvoja somen paikallisryhmistä ja yritin etsiä tietoa internetistä, mutta pian huomasin, ettei tätä reittiä ole kovin moni vielä kokeillut. Kokosin siis vinkit tähän postaukseen.

Haagista pääsee maata pitkin Suomeen vajaassa kahdessa vuorokaudessa.

Reittisuunnitelmamme oli:

• Haag – Hengelo autolla, kesto 2,5 h
  • Hengelo 16:58 – Osnabrück 18:06, Osnabrück 18:23 – Hampuri 20:14, Intercity-junalla, lipun hinta n. 33,00 € per henkilö: Varaa täältä
  • Hampuri 22:01 – Tukholma 09:56, SJ Euronight -yöjunalla, 6 henkilön couchette-hytin hinta n. 295,00 € peruutusturvalla: Varaa täältä (lemmikkimatkat koodilla DJUR)
  • Tukholma 20:00 – Turku 07:35 Viking Line Gloryn reittimatka, 2 henkilön ikkunallinen hytti ja lemmikki, hinta 180,00 €: Varaa täältä

Haagista Hengeloon ja Hengelosta Hampuriin

Lähdimme matkaan Haagista. Jotta välttäisimme ruuhkaisimman osuuden junassa Amsterdamista Hengeloon, menimme sukulaisen kyydillä autolla suoraan  Hengelon juna-asemalle. Sieltä astuimme ensimmäiseen junaan, joka vei meidät Osnabrückiin, missä vaihdoimme junaa Hampuriin.

Ensimmäiset kaksi junamatkaa Hengelosta Hampuriin olivat tavanomaisia Intercity-junia. Junat olivat melko täynnä ja tila oli aika ahdas. Näissä DB:n junissa ei ollut lemmikkivaunuja tai erityisiä tiloja lemmikin kanssa kulkeville. Kanssamatkustajat olivat onneksi ymmärtäväisiä ja rapsuttelivat koiraamme mielellään.

DB:n Intercity-junissa ei ollut lemmikkivaunuja, mutta muut matkustajat suhtautuivat koiraan hyvin.

Varasimme junaliput suoraan Deutsche Bahnin verkkosivuilta. Koiran kanssa matkustaessa DB ohjeistaa toimimaan seuraavanlaisesti:

Pienten koirien, kissojen ja muiden pienten lemmikkien matkustaessa ei tarvita erillistä lippua, mikäli ne kuljetetaan asianmukaisessa kuljetuslaukussa. Isommille koirille tarvitaan lisälippu, eli varauksen yhteydessä tulee varata ylimääräinen lastenlippu, joka toimii lemmikkilippuna.

Avustajakoirat matkustavat aina ilmaiseksi, eivätkä ne tarvitse kuonokoppaa. Muut koirat, jotka eivät ole kuljetuskontissa, tulee olla kytkettyinä ja niiden on käytettävä kuonokoppaa.”

Lue lisää koiran kanssa matkustamisesta DB:n sivuilta (saksaksi)

Hampurista Tukholmaan EuroNight-yöjunalla

Spoilerina heti alkuun, että yöjunamme Tukholmaan oli reilusti myöhässä. Matka, jonka piti kestää 12 tuntia, venyi yli 16 tunnin mittaiseksi. EuroNight-juna saapui Hampurin asemalle Berliinistä jo 1,5 tuntia myöhässä, ja ikävä kyllä ongelmat eivät loppuneet siihen. Yöllä heräilin useita kertoja siihen, että juna oli pysähtynyt. Ongelmat johtuivat ilmeisesti ratatöistä, joita ei todellakaan ole joka viikonloppu, ja yleensä juna onkin ollut aikataulussaan.

Intercity-junamme saapui Hampurin päärautatieasemalle illalla kahdeksan aikaan, ja yöjunan Tukholmaan oli tarkoitus lähteä kymmeneltä. Meillä oli siis runsaasti aikaa tutustua aseman monipuoliseen ruokatarjontaan, joka osoittautui erinomaiseksi. Nautimme syyrialaista, saksalaista ja japanilaista ruokaa. Suurkaupungin rautatieasema tuntui turvalliselta myös illalla, sillä siellä oli runsaasti ihmisiä ja henkilökuntaa.

Hampurin asemalla odottelemassa.

EuroNight-juna saapui asemalle lopulta yhdentoista aikaan. Kuuden hengen hytti oli tilava kahdelle hengelle ja isolle (47 kg) koiralle. Vuoteet olivat simppelit ja kapeat, mutta me emme ole herkkäunisia, joten saimme nukuttua hyvin. Jos olisimme joutuneet jakamaan hytin muiden matkustajan kanssa, olisi tila varmasti tuntunut ahtaalta.

Hyttiin oli varattu pieni määrä vettä kaikille matkustajille, ja junan henkilökunnalta oli mahdollista ostaa juomista ja pientä naposteltavaa. Ravintolavaunua ei ollut, mutta jaetut vessat ja hampaanpesupaikat olivat jokaisessa vaunussa.

Lue lisää junasta SJ:n sivuilta
Lue lisää lemmikin kanssa matkustamisesta SJ:n sivuilta

EuroNight-yöjunan hytissä oli tarjolla juomavettä.

Itse matka sujui hyvin, vaikka se kesti odotettua kauemmin. Käytin ylimääräisen ajan työntekoon. Wifiä junassa ei ole, joten yhdistin internetiin oman Hotspotin kautta. Junan henkilökunta oli avuliasta, ja saimme koko loppumatkan ajan kahvia sekä pientä purtavaa maksutta.

Malmössä pääsimme venyttelemään jalkoja ja pissattamaan koiran. Samalla hankimme lisää eväitä ja juotavaa. Junan myöhästymisen takia saimme automaattisen hyvityksen junalipuista tilillemme heti seuraavana päivänä.

Varasimme EuroNight-junan liput noin kuukausi ennen matkaamme. EuroNight vaati varaamaan kokonaisen 6 hengen hytin erikoishintaan, koska matkustimme koiran kanssa. Lemmikkipaikkoja oli erittäin rajoitetusti, ja jouduimme vaihtamaan lähtöpäivää kerran, koska juna oli lemmikkihyttien osalta jo täynnä. Suosittelen siis ehdottomasti varaamaan liput hyvissä ajoin. Päädyimme valitsemaan EuroNightin, koska se oli ensimmäinen yhteys, joka löytyi Googlesta, joten emme vertailleet muita yhtiöitä, kuten Snälltågetia.

Tukholmasta Turkuun lemmikkihytissä

Saavuimme Tukholmaan vasta neljän jälkeen iltapäivällä, joten jos olisimme varanneet klo 16:00 lähtevän laivan Tukholmasta Helsinkiin, emme olisi ehtineet siihen. Onneksi olimme varanneet iltalaivan Tukholmasta Turkuun.

Tukholmaan saavuttuamme otimme kamat kantoon ja suuntasimme kohti satamaa kävellen. Pian alkoi kuitenkin sataa, joten ostimme kertalipun metroon ja vaihdoimme samalla lipulla vielä bussiin, joka vei meidät satamaan. Satamasta boardasimme Viking Gloryn risteilylle, joka lähti kahdeksan jälkeen illalla.

Viking Gloryllä olimme varanneet ikkunallisen lemmikkihytin ja saimme olla rauhassa muiden lemmikkien kanssa kannella 6, jossa sijaitsee myös lemmikkien ulkoilutuspaikka. Aamulla ennen kahdeksaa saavuimme Turkuun, josta pääsimme vanhempieni kyydillä Helsinkiin.

Kuvat: Riia Järvinen

Jaa postaus:

8 kommenttia artikkeliin ”Koiran kanssa Alankomaista Suomeen yöjunalla ja laivalla”

1. Yleensä sitä aina kuulee matkalle kuin matkalle lähtiessä, pitää aina pohtia, mistä saa koiralle hoitajan. Vaikka itsellä ei koiraa olekaan, kuulostaa tämän perusteella siltä, että koirienkin kanssa matkustus sujuu näppärästi.