Junalla Osloon – Testissä valmismatka maata pitkin

Kirjoittaja

Keväällä 2023 matkustin Ikaalisten matkatoimiston pakettimatkalla Norjaan. Matka on toistaiseksi poistettu myynnistä, mutta näillä ohjeilla toteutat vastaavan reissun helposti itse. Junamatka Tukholmasta Osloon kestää nopeimmillaan reilut viisi tuntia. 

Artikkeli sisältää tähdellä (*) merkittyjä mainoslinkkejä.

Maata pitkin matkailu ulkomaille on perinteisesti vaatinut paljon itsenäistä tiedonhakua ja lippujen varailua useasta eri palvelusta. Olinkin innoissani pari vuotta sitten, kun huomasin, että Ikaalisten matkatoimisto oli ottanut valikoimiinsa junamatkapaketit Eurooppaan.

Lähdimme äitini kanssa toukokuussa 2023 junalla kaupunkilomalle Osloon, niin että yövyimme paluumatkalla yhden yön Tukholmassa. Samalle matkavaraukselle sai laivaliput, junaliput sekä hotelliyöpymiset. Valmismatkoilla on hieman tylsä maine, mutta ehdoton plussa on matkatoimiston vastuu järjestää asiakas perille, jos juna myöhästyy tai perutaan. 

Valitettavasti tätä kirjoittaessani IMT on ehtinyt vetää Oslon ja Kööpenhaminan junamatkat pois myynnistä, ja tarjolla on enää valmismatkoja Uppsalaan ja Viron kohteisiin. Vastaavan matkan pystyy kuitenkin toteuttamaan hyvin myös itsenäisesti ja aikatauluja voi muokata itselle sopivammiksi. Käytä tätä pohjana oman reissun suunnitteluun!

Helsingistä lähtevällä laivalla aikataulut ovat mukavammat kuin Turusta, mutta rahaa kuluu enemmän laivalla syömiseen.
A-hytti ei tarjoa erityistä luksusta, mutta ikkuna on mukava lisä.

Matkaohjelmamme

Päivä 1
Helsinki 17.00 – Tukholma 10.00, Silja Serenade, ikkunallinen A-hytti kahdelle

Päivä 2
Tukholma 15.30 – Oslo 21.21, SJ Intercity
Majoitus Scandic Byporten, Standard-huone kahdelle

Päivät 3–4
Kaksi kokonaista päivää Oslossa

Päivä 5
Oslo 14.36 – Tukholma 20.13, SJ Intercity
Majoitus Scandic Grand Central, Standard Twin -huone

Päivät 6–7
Tukholma 16.45 – Helsinki 10.30, Silja Serenade, Promenade-hytti kahdelle

Matkapaketin hinnaksi tuli 682,50 € per henkilö eli yhteensä 1365 euroa. Tämä sisälsi laivamatkat meriaamiaisella, junaliput sekä hotellimajoitukset aamiaisella.

Silja Linen terminaalista oli hyvät opasteet metrolle, kunnes ei enää ollutkaan – Gärdetin metroasema oli melko huomaamaton.
Vuonna 1871 avattu Tukholman päärautatieasema on nähtävyys itsessään.

Junamatkat Tukholma–Oslo–Tukholma

Matkan varaaminen netistä oli helppoa, ja saimme junaliput suoraan sähköpostiin IMT:n asiakaspalvelusta. Alun perin paluumatkalla piti olla aikaisempi juna, mutta se ei ollut ratatöiden vuoksi varattavissa. Saimme valita 06.52 tai 14.36 lähtevän suoran yhteyden välillä – ymmärrettävästi päädyimme jälkimmäiseen.

Tukholman Värtahamnenista pääsi yhdellä metrolla keskustaan, vaikka meinasimmekin kävellä Gärdetin metroaseman ohi. Tukholman sisäisen matkalipun sai näppärästi SL:n sovelluksesta, mutta lippuja myytiin myös aseman kioskista. Päärautatieasemalla oli runsaasti matkatavaralokeroita, jonne jätimme laukut päiväksi, sekä iso ruokakauppa Coop, josta ostimme eväitä.

Eniten stressiä aiheutti ratatöiden uhka, koska junia oli peruttu tai korvattu osittain busseilla. Ennen lähtöä sekä SJ:n Trafikinfo että aseman näyttötaulu väittivät yllättäen, että junamme kulkisi vain Ruotsin rajalle Arvikiin asti. Aseman virkailija arveli, että Arvikista on bussikuljetus Osloon. Jännitin asiaa luonnollisesti koko päivän, mutta lopulta juna kulki perille asti ilman mitään ongelmia. Päättelin, että ratainfo ei vain jostain syystä osannut näyttää Norjan matkaosuutta.

Matka-aika oli kumpaankin suuntaan hieman alle kuusi tuntia. Menomatkalla juna oli minuutilleen ajoissa, ja paluumatkallakin myöhästyi vain 10 minuuttia. Varsinkin Norjan puolella juna pysähteli odottamaan vastaantulevaa liikennettä.

Matkustusmukavuus Intercity-junassa ei ollut VR:n tasoa, mutta perusasiat kuten taitettava pöytä, sähköpistoke kummallekin ja tavarakoukut löytyivät. Ikkunoita oli vain joka toisen penkkirivin kohdalla, ja saimme tietenkin kumpaankin suuntaan seinäpaikan. Toisaalta maisematkaan eivät olleet erityiset. Lentolaukut mahtuivat hattuhyllylle, mutta hylly oli niin korkealla että 180-senttisenäkin sain kurotella. Vaunun päässä oli tilaa isoille laukuille sekä wc. 

Langaton nettiyhteys toimi vaihtelevasti. En tiedä oliko junassa ilmastointia – sisällä oli välillä aika lämmin vaikka ulkona oli tuskin viittätoista astetta. Tämä kannattaa ottaa huomioon, jos lähtee reissuun kesähelteillä. Junassa oli ravintolavaunu eli käytännössä pieni kioski, johon uskaltauduin kurkistamaan paluumatkalla (meinasin jäädä jumiin kun ovi ei avautunut). Pärjäsimme kuitenkin hyvin asemalta ostetuilla eväillä.

Intercity-juna oli vanhanaikaisempi kuin oletin, mutta kuusi tuntia kului ihan mukavasti.
Penkkejä saa liu’utettua hieman rennompaan asentoon, minkä opin vasta paluumatkalla seurattuani toista matkustajaa.
Junan ravintolavaunusta olisi voinut ostaa evästä.

Hotellit Tukholmassa ja Oslossa

Scandic Byporten, Oslo

Matkapakettiin oli tarjolla vain muutamia hotellivaihtoehtoja, ja valitsin Scandic Byportenin pääasiassa sijainnin perusteella. Sijainti olikin loistava: hotelli on käytännössä Oslon rautatieasemalla, Byporten-kauppakeskuksen yhteydessä. Se oli erinomainen tukikohta nähtävyyksien kiertelyyn julkisella liikenteellä.

Huone oli Scandicin vaatimattomampaa perustasoa. Jouduimme valittamaan heti alkuun, kun meille annettiin huone kapealla sängyllä, johon oli pedattu epämääräisesti yksi peitto. Tämä ei varsinaisesti nostanut mielialaa kymmeneltä illalla pitkän matkapäivän jälkeen. Olisin toivonut twin-huonetta, mutta meillä oli parisänky ja vain yhdet tyynyt. Huoneesta puuttui pieniä perusjuttuja, kuten vaatekaappi ja kylpyhuoneen lattiapyyhe.

Aamiainen puolestaan yllätti positiivisesti. Tarjolla oli runsas kalapöytä norjalaiseen tyyliin, mutta myös lämpimiä vihanneksia, paistettuja munia, pannukakkuja ja makeita päällisiä, smoothieta ja tuorepuuroa. Tuoreita vihanneksia jäin kaipaamaan lisää. Aamiainen järjestettiin hotellin viereisessä Egon-ravintolassa, jossa oli paljon rauhallisia pöytäpaikkoja ja hyvät näköalat keskustaan.

*Varaa majoitus Scandic Byportenista

Scandic Byportenin Standard-huone oli yksinkertainen.
Byportenin aamupala yllätti valikoimallaan ja rauhallisuudellaan.

Scandic Grand Central, Tukholma

Tukholmaan valitsin tasokkaamman Scandicin, joka sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä rautatieasemalta. Se olikin hyvä, koska hotellille pääsi illalla nopeasti, eikä junan myöhästyminenkään olisi haitannut. Vanhaan kaupunkiin nähden hotelli oli kuitenkin ”väärällä puolella” asemaa, ja seuraavana päivänä edestakainen kävelymatka tuntui vähän pitkältä.

Hotellihuone oli huomattavasti Byportenia mukavampi, varsinkin kun saimme yllättäen korotuksen Superior-huoneeseen. Huoneessa oli kaksi 100 cm leveää sänkyä ja kummassakin kaksi tyynyä, mikä tuntui suorastaan luksukselta.

Aamupala loppui arkena jo 9.30, mikä oli aivan liian aikaisin pitkän reissun päätteeksi. Valikoima oli runsas, ja tarjolla oli tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, lämpimiä ruokia kuten uunitomaatteja ja röstiperunoita, juustoja ja keksejä, pannukakkubaari (tärkeä!), smoothieita ja mehuja. Aamiaistila oli ruuhkainen, mutta löysimme hiljaisen paikan yläkerrasta. Ovelta sai kätevän punavihreän lätkän, jolla pystyi varaamaan pöydän ja merkitsemään sen vapaaksi lähtiessään.

*Varaa majoitus Scandic Grand Centralista

Scandic Grand Centralin superior-huone oli oikein mukava.
Pannukakkubaari hotelliaamiaisella, arvostan.

Oslo kaupunkikohteena

Tämä oli ensimmäinen reissuni Norjaan, eikä minulla ollut erityisiä odotuksia matkan suhteen. Sanoisin että Oslo oli kiva nähdä kerran, mutta se jäi omalla listallani Tukholman ja Tallinnan varjoon. Eri puolille kaupunkia on kyllä ripoteltu museoita ja nähtävyyksiä, mutta yhtenäinen turistiystävällinen alue kuten vanha kaupunki puuttuu.

Toukokuun alkupuolella sää oli viileä ja pilvinen, mikä sopi minulle oikein hyvin, koska en toivo kaupunkilomaltani hellesäätä muutenkaan. Nähtävyyksissä oli rauhallista, mutta esimerkiksi kuninkaanlinna jäi näkemättä sisäpuolelta, koska se on auki yleisölle vain kesä–elokuussa.

Ostimme mobiilisovelluksella 48 tunnin Oslo Passit, joihin kuului sisäänpääsy useimpiin nähtävyyksiin, kuten Akershusin linnoitukseen, kansallismuseoon ja MUNCH-museoon. Passilla sai liikkua vapaasti julkisella liikenteellä, ja Google Maps antoi hyvät reittiohjeet.

Oslo ei ole halpa matkakohde, mutta hintataso ei ollut niin järkyttävä kuin olin kuvitellut. Esimerkiksi pitsa ja iso kokis maksoivat Peppes Pizza -ravintolassa noin 25 euroa, ja ison kanasalaatin sai kaupasta vitosella. Käteistä en tarvinnut viikon aikana lainkaan. Yllättäen monet parhaat nähtävyydet olivat ilmaisia, kuten Vigelandin patsaspuisto ja Oopperatalon kattotasanne.

Näkymä aukiolle Scandic Byportenin aamiaisravintolasta. Heti vasemmalla on Oslon päärautatieaseman sisäänkäynti.
Tuulitakki oli toukokuun alussa tarpeen, mutta vältyimme sateilta. Oopperatalon katolta oli hienot näköalat. Kuva: Aila Ruoho
Oslon julkinen liikenne ei ollut niin modernia kuin mitä olisin Norjalta odottanut.

Mitä tekisin nyt toisin? Matkasuunnitelma 2.0

Jos tekisin uuden reissun Osloon tällä kokemuksella, ottaisin iltalaivan Turusta, jolloin matka on nopeampi ja päästötkin pienemmät. Aamuherätys on kaamean aikainen, mutta Tukholmassa olisi aikaa aamupalalle pitkän kaavan mukaan.

Lähtisin Tukholmasta aikaisemmalla junalla, enkä uuvuttaisi itseäni ensin pörräämällä puoli päivää ympäri kaupunkia. Paluumatkalla yöpyminen Tukholmassa ei olisi välttämätöntä, koska Turun-laivat lähtevät myöhemmin illalla.

Päivitetty matkasuunnitelma Helsingistä Osloon voisi näyttää tältä:

Päivä 1

Kirjoitushetkellä toukokuussa 2024 Turun rautatieasemalla tehdään edelleen ratatöitä. Asettamalla määränpääksi ”Turku Satama” Helsingistä löytyy laiva-aikataulujen mukaisia yhteyksiä, joihin kuuluu bussimatka Kupittaalta satamaan. Huomioi myös rantaradan rakentamisesta aiheutuvat junaliikennekatkot välillä Helsinki–Turku! Silloin Helsingistä pääsee suoraan Turun satamaan kaukobusseilla.

Päivä 2

Viking Linen terminaalista pääsee keskustaan julkisillakin, mutta liityntäbussi on helppo valinta mukavuudenhaluiselle matkaajalle.

Ainakaan kesällä 2024 klo 10.51 lähtevä juna ei kulje joka päivä, joten matkapäiviä joutuu hieman sumplimaan. Tukholmasta lähtee aikaisempi suora junayhteys klo 07:37, mutta aikataulu menee niin tiukille, etten itse haluaisi stressata ehtimisestä. Toki Osloon pääsee myös vaihdollisilla yhteyksillä, mutta matka-aika on pidempi.

Päivät 3–5
Olisin kolme kokonaista päivää Oslossa, niin ei tarvitsisi kiirehtiä nähtävyyksien kanssa. Yhden lisäpäivän käyttäisin Bygdøyn alueen museoihin tutustumiseen.

Päivä 6

  • Oslo 11.46 – Tukholma 17.07, SJ 3000
  • Cityterminalen 18.30 – Viking Linen terminaali 18.55, Viking Linen liityntäbussi
  • Tukholma 20.00 – Turku 07.35, Viking Grace/Glory reittimatka

Tässä vaihtoehdossa on puolisentoista tuntia varoaikaa junan myöhästymiselle. Tukholma–Oslo-välillä on ollut pitkiäkin myöhästymisiä, joten varmempi vaihtoehto voi olla aikainen aamujuna Oslosta klo 07.37. Silloin Tukholmassa jää hyvin aikaa vierailla vaikkapa kaupungin parhaassa kirjakaupassa.

Päivä 7 

  • Turku Satama 08.05 – Kupittaa 08.25 – Helsinki 10.40, VR juna- ja bussiyhteys
Merimaisemia Silja Serenaden kannelta.

Toivottavasti tulevaisuudessa maata pitkin matkustaville on tarjolla enemmän helppoja ja mukavia pakettivaihtoehtoja, ja niille riittäisi myös kysyntää!

Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä matkaan liittyen? Kerro kommenteissa!

Kuvat: Sanna Ruoho

Jaa postaus:

Yksi kommentti artikkeliin ”Junalla Osloon – Testissä valmismatka maata pitkin”

  1. Päivitys: Sain viestiä IMT:n porukalta, että matka olisi tulossa taas tarjolle syksylle 2024 kun lipunmyynti aukeaa! Kööpenhaminan ja Oslon matkat päätettiin vetää kesän ajaksi pois myynnistä ratatöiden takia.

    Vastaa

Jätä kommentti