Junamatka Intiassa. Kuva: Pixabay
Poimin Sarah Baxterin matkakirjasta kiinnostavimmat pitkät reittimatkat ja luksusjunat maailmalta.

Sarah Baxterin kirja A History of the World in 500 Railway Journeys kertoo maailmanhistorian tapahtumista rautateiden kautta. Poimin kiinnostavimmat pitkät reittimatkat ja hienoimmat luksusjunat ympäri maailmaa. Aina saa haaveilla!

Postauksen lopussa on mainoslinkki, joka on merkattu *-merkillä. Kun ostat kirjoja sen kautta, saan pienen komission.

1. Glacier Express

Sveitsi
Vuoristoreitti pujottelee vajaat 300 kilometriä Zermattista St Moritziin ja tarjoaa kahdeksan tunnin matkalla huikeat maisemat. Ainakin Albatros myy Suomesta opastettuja matkoja tälle reitille, jos omatoimimatkailu ei innosta.
Lue lisää

2. Bergensbanen

Norja
Oslosta rannikolle Bergeniin kulkeva rata on Pohjois-Euroopan korkein ja nousee jopa 1300 metriin. Viidensadan kilometrin matkan taittaa nopeimmillaan 6,5 tunnissa, ja tämäkin reitti tarjoaa upeita maisemia.
Lue lisää

3. Eurostar

Englanti, Ranska/Belgia/Alankomaat
Kanaalin ali pääsee muutamassa tunnissa Lontoosta suoraan joko Pariisiin, Brysseliin tai Amsterdamiin. Miksi lentää Keski-Euroopassa minnekään?
Lue lisää

4. Rail Baltica

Viro, Latvia, Liettua
Baxter on ottanut kirjaan mukaan myös muutamia vielä toteutumattomia rautateitä. Massiivisen Rail Baltica -hankkeen pitäisi valmistua vuonna 2025, jolloin Tallinnasta pääsee matkustamaan nopeasti ja mukavasti junalla Keski-Eurooppaan.
Lue lisää

5. Al-Andalus

Espanja
Espanjaa pystyy hyvin kiertämään paikallisjunilla, mutta toisaalta voisi myös hypätä viikon mittaiselle luksusjunamatkalle Sevillasta Jerezin, Rondan ja Granadan kautta Córdobaan. Kiertomatkaan sisältyy sviittitasoinen majoitus, ruoat, juomat ja retket.
Lue lisää

6. Trans-Mongolian rata

Venäjä, Mongolia, Kiina
Kuuden päivän eeppinen junamatka kulkee Moskovasta Ulan Batorin kautta Pekingiin. Matka maksaa noin 800 euroa toisessa luokassa. Halvemmalla pääsee Trans-Siperian toista pääreittiä Moskovasta Vladivostokiin, jolloin hinta lähtee parista sadasta eurosta. Lippuja ja matkaneuvontaa tarjoaa Suomessa esimerkiksi Kilroy.
Lue lisää

7. Peking–Shanghai

Kiina
Tämä 1318 kilometriä pitkä suurnopeusjunarata yhdistää kaksi suurkaupunkia, Pekingin ja Shanghain. Matkailija voi valita huimaa 350 km/h vauhtia viipottavan suurnopeusjunan, jolla matka kestää vajaat viisi tuntia, tai hitaamman yöjunan.
Lue lisää

Keski-Japanin junareittejä. Kuva: Central Japan Railway Company.

8. Tokaido Shinkansen

Japani
Huippunopea shinkansen-juna pyyhältää 515 kilometrin matkan Osakasta Kioton kautta Tokioon vain kahdessa ja puolessa tunnissa.
Lue lisää

9. Kyushu Seven Stars

Japani
Japanin kolmanneksi suurimman saaren, Kuyshun, voi kiertää luksusjunalla kahden tai neljän päivän reitillä. Neljän päivän luksustelu kustantaa alkaen 6000 euroa henkilöä kohden, mutta puitteet ovat sen mukaiset. Matkaan kuuluu myös yhden yön majoitus ryokanissa, perinteisessä japanilaisessa majatalossa.
Lue lisää

10. Eastern and Oriental Express

Singapore, Malesia, Thaimaa
Tiesitkö, että Singaporeen voi matkustaa junalla? Tämä ylellinen juna taittaa matkan Singaporesta Kuala Lumpurin kautta Bangkokiin kolmessa päivässä. Luksusmatkan hinnat lähtevät noin 3000 eurosta ylöspäin. Samaa reittiä seuraillen pääsee myös reittijunilla murto-osalla hinnasta.
Lue lisää

11. Reunification Express

Vietnam
Virallisesti ei ole olemassa “Reunification Express” -nimistä junaa, vaan sillä nimellä kutsutaan Vietnamin pohjois-etelä-suuntaisella reitillä kulkevia junia. 1700 kilometrin mittaiselle reitille Hanoista Ho Chi Minh Cityyn on useita junavaihtoehtoja ja eritasoisia hyttiratkaisuita. Suomesta ainakin Albatros järjestää opastettuja matkoja reitille.
Lue lisää

12. Kairo–Assuan

Egypti
Egyptin halki pääsee mukavasti Niilin vartta kulkevalla junalla. Matkailijoille myydään tälle reitille virallisesti pelkästään yöjunalippuja. Pienellä kikkailulla voi saada liput myös paikallisten käyttämiin päiväjuniin, jolloin ei missaa maisemia. Junalla pääsee myös pohjoisen suuntaan Kairosta Alexandriaan.
Lue lisää

13. Marrakesh Express

Marokko
“Marrakesh Express” -reittiä Tangerista Marrakeshiin ei ole sellaisenaan olemassa. Vajaan 600 kilometrin matka taittuu kuitenkin vaihtamalla junaa Casablancassa, ja kestää  kahdeksan tuntia. Seat61-sivusto kehuu Marokon junia yksiksi Afrikan parhaista.
Lue lisää

14. The Blue Train

Etelä-Afrikka
Tämä luksusjuna, “viiden tähden hotelli raiteilla”, puksuttaa Kapkaupungista Pretoriaan reilussa kahdessa vuorokaudessa. Etelä-Afrikan toinen luksusjuna Rovos Rail oli tiputettu kirjasta pois.
Lue lisää

15. Palace on Wheels

Intia
Palatsi pyörien päällä kiertää Intiaa viikon verran pääkaupungista New Delhistä Jaipurin, Udaipurin, Jaisalmerin ja Agran kautta takaisin. Luksusjunassa eletään menneiden aikojen maharadžojen tyyliin, ja hintakin on sen mukainen.
Lue lisää

16. Northern Explorer

Uusi-Seelanti
Tämä 680 kilometrin pituinen rautatie kulkee Uuden-Seelannin pohjoissaarella Aucklandista Wellingtoniin. Matka kestää 11 tuntia ja sen varrella on esimerkiksi Tongariron kansallispuisto.
Lue lisää

17. The Ghan

Australia
Luksusjunamatka Australian halki pohjois-eteläsuunnassa kestää kaksi yötä. Lähes 3000 kilometrin pituinen reitti kulkee Darwinista Adelaideen. All-inclusive-matkaan kuuluu ruoat ja juomat sekä retkiä.
Lue lisää

Indian Pacific -junan reitti. Kuva: Journey Beyond.

18. Indian Pacific

Australia
Australian halki itä-länsisuunnassa pääsee junalla kolmessa yössä. Ylellinen matka Perthistä Adelaiden kautta Sydneyyn sisältää ruoat ja juomat sekä retkiä. Yksi reitin erikoisuuksista on 478 kilometrin mittainen täysin suora rataosuus.
Lue lisää

19. The Canadian

Kanada
Eeppinen junamatka Kanadan halki Torontosta Vancouveriin kestää neljä yötä. All-inclusive-junamatkan voi taittaa valintansa mukaan luksushytissä, kompaktissa makuuhytissä tai economy-luokan istuimella. Junassa on myös minikokoisia hyttejä yhdelle.
Lue lisää

20. California Zephyr

Yhdysvallat
Vaikka USA onkin roadtripien luvattu maa, siellä risteilee kattava Amtrak-junaverkosto. Yksi kuuluisimmista junista kulkee 4000 kilometriä itärannikolta San Franciscosta Chicagoon reilussa kahdessa vuorokaudessa. Makuuhytit yhdelle maksavat noin 500 euroa, ja kahdelle 700 euroa. Hyttivaraus sisältää myös ruoat matkan aikana.
Lue lisää

KIRJA
A History of the World in 500 Railway Journeys
Sarah Baxter
Aurum Press 2017
400 sivua
*Osta kirja Adlibriksesta
Liity keskusteluun

7 Kommentit

  1. Tokiosta Osakaan on tullut mentyä junalla, mutta muuten en noita reittejä ole päässyt kokemaan. Useampi noista kuulostaa kyllä todella kiinnostavalta ja potentiaaliselta junareissulta tulevaisuudessa. Trans-Siperian junamatka oli joitain vuosia sitten erittäin lähellä toteutua, mutta jäi ainakin sillä kertaa vielä väliin.

    1. says: Sanna Ruoho

      Osa on enemmän potentiaalisia ja osa vähemmän potentiaalisia ainakin noin budjettimielessä 😀 Junaa pitää päästä kyllä testaamaan jos joskus menee Japaniin!

  2. says: Maija

    Rovos Rail kokemusta on, ( Cape Town- Johannesburg)mutta sehän ei ollut tällä listalla.

    1. says: Sanna Ruoho

      Joo, kirjaan oli otettu Rovos Railin sijaan Blue Train. Mutta vau! Millainen kokemus se oli?

  3. says: Pia

    Tulin lukemaan tämän tekstin toiveikkaana, sillä oma monen vuoden matkasuunnitelmaa piti siirtää toistamiseen ja kaikki muut vaihtoehdot ovat kuulostaneet valjuilta. Varsinaisesti en saanut kyllä toteutuskelpoista innostavaa vaihtoehtoa suunnitelmilleni.

    Mun suunnitelma on siis ollut junalla Trans-Siperia Irkutskiin/ Ulan Udeen asti, sieltä Mongoliaan n. viikoksi, josta Pekingiin, josta ehkä yhden kahden pysähdyksen taktiikalla Hong Kongiin, josta Naningin kautta Hanoihin (josta joutuu tekee bussimatkan rannalle).

    Vietnamnin muita matkakohteita junalla olisivat olleet mm. Hué, Hoi An, Da Nang, Nha Trang, Hó Chí Minh City ja kun takaisinpäin tulee, valikoituu edellä mainituista kaupungeista, ennen käymättömät pysähdyskohteiksi. Sapa Hanoin vieressä kiinnostaisi myös, mutta se olisi hieman sivummalla reitiltä, enkä tiedä onko sitä reittiä mahdollista päästä takaisin kiinaan… mikäli karttoja katsoo tarkkaan, niin periaatteessa siellä kulkee rata, josta periaatteessa voisi päästä Kiinaan, mutta kaikki ovat liian periaatteessa, että liekkö siihen uskaltaa uskoa.

    Kuitenkin Kunmingin alueella on kauniin näköisiä maisemia ja eeppisen näköisiä riisiviljelmiä, mutta se on kovin syrjässä. Jos oikein tutkin aikoinaan: Nanningin kautta mentäessä pitäisi matkata junalla aika syvälle sisämaahan, ennen kuin pääsee kääntymään Kunmingiin ja tuollaiset reitit syövät aikaa.

    Ennen Xi´aniin pääsyä kävisin vielä 2 paikassa, missä vaikuttaa olevan aika eeppisiä luontokohteita. Xi´an ei itsessään ole terrakotta-armeijastaan huolimatta niin kiinnostava kohde, mutta se on yksi kaupungeista, joista on ilmeisesti mahdollista (toki pitää käydä rekisteröitymässä Pekingissä, mutta jos kaikki menisi suunnitelmien mukaan, sen voisi tehdä etukäteen) päästä opastetulle kiertomatkalle Tiibettiin (n. viikko).

    Kyseiselle alueelle ei siis pääse ilman virallista opasta. Lhasan jälkeen toiveissa olisi siirtyä Ürümqin kautta Kazakstaniin. Tämä rajanylitys on myös ristiriitainen. Luin englannin kielellä, että sieltä menisi kerran viikkoon juna Almantyyn, en ole ihan varma, mutta suomen kielisen blogipostauksen olen lukenut bussikyydistä rajan yli ja kyseisessä bussissa oli ilmeisesti sängyt nukkumista varten ja toiseen suuntaan mentäessä piti hoksata kävellä rajakaupungin keskustaan, missä bussi oli odottamassa. Kuulostaa kyllä nimenomaan seikkailulta.

    Kazakstan on hieman murheen kryyni. Kaikkein eniten ko paikassa kiinnostaisi käydä kuivuneen Aral-järven luona, mutta se on niin syrjässä, että en usko sen olevan matka-aikani rajoittaessa mahdollista. En ole löytänyt mitään yhtä kiinnostavaa Almantyn ja Nursultanin väliltä. Almantyn lähellä on jokin luonnonpuisto, missä on kuolleita puita vedessä, mutta se ei ole edelleenkään kuivunut Aral-järvi. Sellainen jännä huomion oli, että Nursultanista Kazaniin maksaa matka enemmän kuin suoraan Moskovaan, joten siksi tämä kyseinen Venäläinen kaupunki jää välistä. Luulen, että edes Pietarissa pysähtymiseen ei ole enää tässä vaiheessa aikaa, vaan Moskovasta on mentävä yöjunalla jo Suomen puolelle.

    Nyt, kun tämän kirjoitti auki, on päivänselvää, miksei mikään muu vaihtoehto tuolle ole mahdollinen. Siinä on vain se, että musta tuntuu, että tuollaiset maata pitkin matkat tulevat olemaan useita vuosia eteenpäin mahdottomia toteuttaa. Se tässä harmittaakin. Kumpa vain keksisi jonkun, minkä voisi toteuttaa ja olisi edes vähän enemmän kuin vähän kiinnostava.

    Tässä omassa suunnitelmassani oli tosiaan sinun junareiteistä 3 mahdollista toteuttaa 😀

    Muista reiteistä, mitä tuli mieleen…
    Australian kohdalla itseasiassa tein useampi vuosi sitten kanssa suunnitelman ja kävi ilmi, että bussilla pääsee nopeammin, kun tosiaan nuo junat pysähtelevät asemilla useiksi tunneiksi paikoilleen. Ymmärtääkseni myös itärannikolla menee juna, mutta ilmeisesti ihmiset kulkevat siellä sitä reittiä mieluummin omilla autoillaan (ja lentelevät muuten kaupunkien välejä).

    Jenkeistä tutkin myös junareittejä. Minulla on kaksi erilaista reittiä ollut suunnitteilla, mutta viimeisin olisi ollut Länsi-rannikolta New Orleansin kautta Itä-rannikolle, niin itseasiassa tuo reitti oli nopeammin ja helpommin toteutettavissa taas busseilla. Voi olla, että katsoin väärin ja ilmeisesti raiteilla operoi eri yhtiöitä (voin olla väärässä), jonka takia heillä on vain tiettyjä reittejä ja niitä reittejä yhdistellessä matka-aika venyy, kun pitää kiertää kaupunkien kautta, joita ei suunnitellut matkalleen, josta vaihtaa seuraavaan reittiin.

    1. says: Sanna Ruoho

      Joo, nämä 20 reittiä on tosiaan poimittu tuosta yhdestä kirjasta, eli kovin yhtenäistä matkaa näistä tuskin saa yhdisteltyä. Aikamoiset matkasuunnitelmat sinulla tiedossa! 😄

      Kiinnostaisi kyllä itseäkin kovasti lähteä joskus Aasiaan ja matkustaa mahdollisimman pitkälle maata pitkin. Mutta täytyy varmaan ensin harjoitella vähän lähempänä…

      1. says: Pia

        Kun on lukenut monien matkailijoiden tarinoita, niin aika vähän he ovat harjoitelleet, ennen eeppisiä matkojaan 🙂

        Itse koen omalla kohdallani, että joo ensimmäinen isompi omatoiminen matka esim yksin kauhistuttaa, mutta kyllä aina selviää ja monesti ympärillä on ihan hurjasti ystävällisiä ja auttavia ihmisiä. Tietenkin jonkinlaista itsesuojeluvaistoa kannattaa pitää yllä, mutta liika varovaisuus estää hienoimmat kokemukset.

        Itseäni harmittaa vain se, että olin liian kauan kovin varovainen ja ajattelin päässäni, että pitäisi harjoitella etukäteen. Omalla tavallaan oli todella hyvä, että viime tipassa aikoinaan matkatuttu teki oharit, kun sen ansiosta lähdin yksin bussilla kiertämään eri maita, vaikka ennen sitä en ollut juurikaan matkustanut.

        Mutta joo, en tiedä enää, mikä tämän viestin pointti olikaan 😀

        Ehkä se, että matkakuume on kova, erityisesti tuo yksi reitti kutkuttaa mieltä erityisen paljon… mutta sitä ei voi toteuttaa, enkä keksi mitään vaihtoehtoa sille, kun matkakuume on aika vaativa.

Kirjoita kommentti
Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *