Roadtrip Helsingistä Algarveen kaasuautolla – kokemuksia automatkalta

Kirjoittaja

Saavuimme juuri pitkän ajomatkan päätteeksi Portugalin Algarveen. Päätimme paeta talvea ja matkata Euroopan halki konvertoidulla kaasuautollamme Jahdilla. Nyt jaan kokemukseni, vinkkini ja pohdinnat matkan ympäristöystävällisyydestä teille maata pitkin matkailusta kiinnostuneille.

Menopelimme on vuoden 2011 Toyota Avensis: suuri, syvän sininen ja lipuu hyvällä tiellä eteenpäin kuin pieni laiva, siksi kutsumme häntä Jahdiksi. Jahtia liikuttaa 1,6-litrainen perinteinen bensamoottori, mutta takakontista löytyy myös kaasutankki ja Jahti kulkeekin bensan lisäksi myös maa- tai biokaasulla.

Hyödynnämme matkallamme ensisijaisesti biokaasua kun sitä on saatavilla, mutta Jahdille sopii myös maakaasu, joka on kuitenkin bensaa ympäristöystävällisempi valinta. Kaasuautoksi konvertoinnissa säilytettiin täysikokoinen bensatankki, eli emme joudu pulaan, vaikka kaasuasemia ei löytyisikään – olemme törmänneet jo pariinkin alueeseen, joilla on jouduttu kulkemaan bensalla!

Matkan alku: Jahti parkissa Tallinnassa.

Reitin valinta Helsingistä Portugalin Algarveen 

Matkaa Helsingistä Algarveen kertyy suorinta tietä 4544 kilometriä. Suomesta etelään pääsee kuitenkin montaa eri reittiä. Meidän reittivalintaamme vaikutti eniten se, mitä halusimme nähdä matkan varrella.

Tällä kertaa nopea siirtyminen kaukaisimpaan kohteeseen ei ollut matkamme ainoa tarkoitus – itse matka ja sen tarjoamat elämykset olivat varsinainen päämäärämme. Siksi muodostimme seuraavanlaisen reitin Baltian läpi Keski-Eurooppaan ja Välimeren rannikkoa pitkin Espanjaan ja Portugaliin:

Reittimme lisäsi ajettuja kilometrejämme, mutta se ei haitannut, sillä tarkoitus oli nauttia myös matkan teosta. Ajoimme lopulta noin 5600 kilometriä.

Kaasu, bensa vai sähkö? Ympäristövaikutusten erot pitkällä ajomatkalla 

Laskin vertailun vuoksi, millaiset hiilidioksidipäästöt aiheuttaa 5600 kilometrin automatka eri käyttövoimilla:

  • Bensiini: 136 g/km, yhteensä noin 762 kg
  • Sähkö: noin 30 g/km, yhteensä noin 168 kg
  • Kaasu: 114 g/km, yhteensä noin 638 kg

Vertailun lähteitä:
Autoalan tiedotuskeskus
Kaasuautoilijat ry

Pieni kaupunki Slovakiassa matkan varrella – täällä pysähdyttiin lounaalle.

Päästövertailulaskelmani ei ole täysin tarkka, sillä yhdistelin eri lähteiden tietoja. Eri lähteistä sain myös vähän vaihtelevaa tietoa eri käyttövoimalla kulkevien autojen päästöistä, ja toki päästöihin vaikuttaa moni muukin asia. Vaikka vertailu on suuntaa antava, tulos on selkeä: päästöjen kannalta paras vaihtoehto olisi sähköauto. Kaasuauto on kuitenkin bensiiniä parempi valinta.

Kaasuautoon voi tankata biokaasua tai maakaasua, joista maakaasu on uusiutumaton, fossiilinen polttoaine, biokaasu taas esimerkiksi maatalouden sivutuotteena syntyvä uusiutuva energianlähde. Biokaasun käyttö vähentää auton kasvihuonekaasupäästöjä 85 % bensiiniin verrattuna, kun huomioidaan polttoaineen koko elinkaaren aikaiset päästöt. Maakaasu vähentää päästöjä 25 %. (Lähde: Kaasuautoilijat ry.)

Palmuja näkyvissä! Etelä-Ranskasta löytyi upeita rantateitä ja runsaasti kaasuasemia Jahdille.

Kaasuasemat ja sähköauton latauspisteet Euroopassa

Autoillessamme läpi Euroopan teimme reitin varrella useita havaintoja  kaasuasemista. Kehnoimmin asemia löytyi Puolasta ja Portugalista. Koko isossa Varsovassa oli ainoastaan yksi kaasuasema. Lähtiessämme Malagasta kohti Algarvea viimeinen kaasuasema löytyi Sevillasta. Pääsimme täydellä kaasutankilla perille, mutta Algarvessa liikkuminen on hoidettava bensiinillä. Toisaalta Algarvessa kulkevat hyvin myös junat ja bussit, joita voi hyödyntää päiväretkillä!

Toisaalta kaasuasemia löytyi hyvin erityisesti Italiasta. Myös Ranskassa asemia oli paljon, mutta niitä oli toisinaan hankala käyttää – jokaisella firmalla oli ihan omanlaisensa tankkaussysteemi, jossa piti toisinaan painaa erilaisia nappeja, toisinaan ei, ja joskus maksukortti hyväksyttiin vasta kolmannella yrityksellä. Myös Espanjasta kaasuasemia löytyi hyvin.

Kaikilta Euroopan asemilta ei saa biokaasua. Ajelimme siis osan matkasta myös maakaasulla – se on kuitenkin bensiiniä parempi vaihtoehto.

Euroopan kaasuasemat näkee kartalla NGVA:n (The Natural & Bio Gas Vehicle Association) sivuilta.

Sähköauton latauspisteitä voi puolestaan selata ChargeFinderin kartalta.

Tässä ajellaan eteläisen Espanjan oliivilehtojen läpi. Espanjassa tällaiset moottoritiet on usein ilmaisia ja hyvässä kunnossa!

Näin pienennät pitkän automatkan ympäristövaikutuksia 

Automatkan ympäristökuormitukseen vaikuttavat auton ikä ja käyttövoima, reittivalinta, mukana kuljetettavan tavaran määrä ja ajonopeus. Kulkuneuvoksi paras valinta on mahdollisimman vähäpäästöinen ja uusi auto. Pakkaa kohtuudella: ota mukaan vain oikeasti tarvittavat tavarat, sillä kaikki lisäkuorma autossa lisää polttoaineen kulutusta ja sen myötä päästöjä. Muista tarkistaa säännöllisesti matkan mittaan myös rengaspaineet: liian matala tai epätasainen paine renkaissa voi lisätä auton päästöjä.

Usein suorin ja lyhin reitti on ympäristöystävällisin. Euroopan halki matkatessa kannattaa kuitenkin huomioida maastonmuodot: vuoristossa ajaminen vaatii enemmän energiaa kuin tasamaalla matkaaminen. Joskus ympäristöystävällisin reitti voi kiertää vähän pidemmän matkan, mutta säästää matkaajat vuoriston ylitykseltä. Esimerkiksi Puolasta Unkariin voi olla päästöjen kannalta järkevämpää valita reitti Tsekin puolelta kuin ajaa vuoristoisen Slovakian läpi.

Perillä! Jahti ihailee maisemaa maailman laidalla – eli Algarven ja koko Euroopan lounaisimman niemen kärjessä.

Ympäristön kannalta järkevintä on usein suosia isoja teitä ja pääväyliä. Pienillä teillä, jotka kulkevat asutuskeskusten läpi, joutuu toistuvasti hidastamaan tai jopa pysähtymään, ja kiihdyttämään uudelleen matkanopeuteen. Sen sijaan maantiellä tai moottoritiellä voi ajaa tasaista vauhtia ja hyödyntää vakionopeudensäädintä, mikä tuottaa vähemmän päästöjä.

Pääväylillä kannattaa kuitenkin huomioida myös ruuhka-ajat: ruuhkassa junnaaminen tuottaa paljon päästöjä. Matkat suurten kaupunkien ohi voikin yrittää ajoittaa niin, ettei liiku pahimpaan ruuhka-aikaan, tai kiertää todennäköiset ruuhkan paikat toista reittiä.

Jos suunnittelet reittiä Google Mapsin avulla, sovellus näyttää yleensä, mikä reittivaihtoehdoista on vähäpäästöisin tai kuluttaa vähiten polttoainetta. Tämä on näppärä ominaisuus, jota kannattaa hyödyntää reitin suunnittelussa.

Motiva tarjoaa lisää vinkkejä hyvän reitin suunnitteluun ja ympäristöystävälliseen ajotapaan

Kuvat: Ronja Norja

Jaa postaus:

Jätä kommentti